Karfiol

Táto ľahko stráviteľná zelenina s jemnou chuťou a celoročnou dostupnosťou sa pestovala už  pred našim letopočtom. Najskôr na Strednom východe, cez Taliansko sa dostala do strednej Európy. U nás sa pestuje asi od polovice 18 storočia. Existuje viacero odrôd, od známejšej bielej farby cez zelenú až po fialovú.

Vedeli ste, že v 100g karfiolu je iba 25 kcal. Práve pre tieto vlastnosti je častou potravinou pri diétach. Zasýti len krátkodobo, ale dodá telu množstvo biolátok, vitamíny B 12, B 9, vitamín H, C, 14 rôznych minerálnych látok a stopových prvkov a 18 aminokyselín. Minimálny obsah sacharidov, tukov, nizkokalorickosť a močopudnosť robia z karfiolu ideálnu potravinu pri redukčnej diete.

Má vysoký obsah kyseliny listovej, ktorá pôsobí s vitamínom B 12 na rast buniek a krvotvorbu. Vitamín H, označovaný biotin, patrí do skupiny B vitamínov a je rozpustný vo vode. Zosilňuje nechty, chráni ich pred štiepením a lámaním. Obsahuje fytochemikáliu sulforafan, ktorá pomáha pečeni vyrábať enzymi, ktoré nedovolia karcinogénnym zlúčeninám poškodzovať telo. Zlúčeniny sulforan chránia proti vzniku rôznych nádorov.

V štúdií publikovanej v časopise British Journal of Cancer vedci uvádzajú protirakovinové účinky inositolu, ktorý pôsobí i protiskleroticky. Mannitol v karfiole potrebujú diabetici. Výskum dokázal, že strava môže ovplyvniť gény rakoviny. Sulforafan obsiahnutý v zelenine pri pokusoch na zvieratách brzdil rast buniek rakoviny pľúc, pri laboratórnych pokusoch na ľudských bunkách pomáhal zabíjať bunky rakoviny prostaty a brzdil rast nádorov prostaty. Karfiol liečivo pôsobí na tvorbu sliznice hrubého čreva, je teda najlepšou prevenciou rakoviny hrubého čreva.

Vitamín B5 obsiahnutí v karfiole podporuje organizmus pri produkcii kortizolu. Z neho sa v tele vyrába kortizon, ktorý tlmí zápalové procesy. Vedci sledovali viac ako desať rokov skupinu starších žien a zistili, že u tých, ktoré konzumovali viac karfiolu sa výrazne znížilo riziko výskytu zápalu kĺbov. Okrem množstva minerálnych látok je zdrojom vitamínu C (asi 70 - 100 mg v 100 g, čo je 2x viac ako má pomaranč).

Pri úprave karfiolu sa vyhýbajte nadmernému používaniu octu a citrónu pretože vitamín B5 je veľmi citlivý na kyseliny. Sírne zložky v karfioly môžu pri varení vydávať nepríjemný zápach. Ak varíte zeleninu v parnej nádobe, síra sa hromadí a má vplyv na chuť, je lepšie krátko povariť karfiol 3-5 v nezakrytom hrnci. Vodu nevylievajte obsahuje totiž veľa stopových prvkov, môžete ju použiť na polievku. Pri trávení karfiolu dochádza k nafukovaniu, varte ho preto s cesnakom, kmínom či s estragónom, bobkovým listom, fenyklom.


Kontaktujte nás - Spájame odborné znalosti s citlivosťou a intuíciou terapeuta

Obsah internetovej stránky vrátane textov, fotografií, grafiky je chránený autorským právom. Kopírovanie a šírenie z tejto stránky za akýmkoľvek účelom, tiež jeho šírenie formou ponuky na inej webovej stránke bez písomného súhlasu autorky je trestné.